Trening på hjemme- og bortebane

Publisert 04.08.2014 | Ukategorisert

Bildet: Treningstur i vakre Lofoten.

Juli er historie, og vi er allerede godt i gang med årets siste sommermåned. Som juli skal august brukes til mye og god trening, og den første samlinga or måneden begynner på Venabygdsfjellet i dag. Dit kommer imidlertid ikke jeg før på onsdag, da jeg for tiden befinner meg i Narvik.

Når det er sagt gleder jeg meg veldig til å se resten av laget igjen, og ser frem til en sensommer og høst der vi skal pushe hverandre på hver eneste økt!

Etter å ha tilbragt første del av juli i Mellom-Europa, kom jeg etter fire feriedager i München tilbake til Gjøvik.

Til tross for at det ikke finnes noe toppidrettsmiljø på Gjøvik byr byen på noe av landets, og kanskje verdens beste barmarksforhold, og de skulle utnyttes til det fulle. Etter å ha hvilt godt i München stod derfor mengdetrening på planen. I løpet av ti dager trente jeg drøyt 40 timer, inkludert tre gode intervalløkter på rulleski.

Jeg må for øvrig sende en takk til alle som bidro til knallbra intervaller, og ikke minst en stor takk til mamma som bidro med mat, bilkjøring og klesvask i sommervarmen.

Etter en solid treningsperiode på hjemmebane, gikk turen igjen til Oslo Lufthavn. Denne gangen stod Lofoten og Narvik på planen, og det er her jeg befinner meg nå. Her har jeg stort sett all familie på Soleng-siden, og da er det alltid hyggelig å komme på besøk.

Nordlandsturen ble innledet med et par dager i Narvik, der lillebror Mårten og jeg fortsatte med solide treningsmengder med rulleski og løpesko på beina.

Juli ble en veldig god måned, både med tanke på kvalitet og kvantitet, og da vi etter hvert kom til Lofoten kunne jeg feire ny rekord i antall treningstimer på én måned. For første gang trente jeg mer enn 100 timer på én måned, men når jeg leser på Langrenn.com at landslaget snittet på det i juni blir det nok ikke siste gang jeg flytter grenser…

Skal man trene ekstremt må man også hvile deretter, så etter en tøff avslutning på juli ble det en rolig start på august for å være klar til hardkjøret fremover. Også i august satser jeg på å trene mellom 90 og 100 timer, med 2-3 ukentlige hardøkter og ukentlige innslag av styrke, spenst og hurtighet.

Utfordringen min ligger som regel ikke i å gjennomføre treningen, men å spise, drikke og hvile nok til å tåle den, og derfor tenker jeg å være ekstra nøye i månedene som kommer. Jeg har aldri trent bedre, og derfor skal jeg være bedre på alt annet også!