Grovjobben er gjort

Publisert 30.10.2014 | Ukategorisert

I morgen er den siste dagen i oktober, den siste av fem ressursmåneder. Grovjobben er gjort og nå gleder jeg meg til å komme tilbake på norsk snø.

Jeg har gjort mitt livs beste innsats i barmarkssesongen. Selv om det gjenstår mye jobbing og jeg fortsatt har mange ting å ta tak i kjenner jeg at jeg gleder meg til å komme i gang med konkurransene i slutten av november.

Denne sommeren og høsten har jeg sprengt noen grenser, men først og fremst har jeg lagt ned et solid stykke arbeid hver eneste måned.

Perser på 3.000-meter, 5.000-meter, O2- og laktattester og motbakketester på rulleski og løp viser at jeg har tatt noen steg, i det minste rent fysisk.

For første gang på flere år kunne jeg starte treningen 1. mai med en sykdomsfri kropp, riktignok med en forholdsvis ny astmadiagnose, men uansett kunne jeg fra dag én fokusere på hvordan jeg skulle bli enn mye bedre skiløper enn jeg har vært de siste par årene.

Fokuset har vært god gammeldags langrennstrening med mye løp og rulleski, samtidig som jeg har vært bevisst på å gå mest mulig på ski. Jeg har faktisk vært på ski hver måned i 2014. Dette henger nøye sammen med et ekstra fokus på teknikk, et område jeg har rotet og slitt i takt med at resultatene har uteblitt.

En annen ting jeg har hatt fokus på er å trene flere hardøkter opp mot konkurransefart og -puls, samtidig som jeg har vært mye flinkere til å lytte til kroppen. Det har ført til at jeg også har tatt mer fri enn tidligere, eller i det minste mer fri på de rette tidspunktene.

Dynamikk i treningen har vært et stikkord, noe som har gitt tunge uker og lette uker, lange dager og korte dager og en variasjon i treningsarbeidet jeg ikke har hatt tidligere.

I løpet av denne sesongen har naturligvis trener Eivind Warlo vært min viktigste sparringpartner, men jeg har også fått massevis av gode råd av de rundt meg.

Familien er spesielt viktig, men jeg har også satt enormt stor pris på all kunnskapen Petter Northug og hans team har delt på de to samlingene vi har vært på sammen. Treningsdiskusjoner med andre treningskompiser og ikke minst lagkamerater må naturligvis også trekkes frem.

Alt i alt føler jeg at jeg har vokst veldig som idrettsutøver denne sesongen. Kanskje på tide for en som er halvveis til 50, og som er på vei inn i sine beste år som idrettsutøver.

Jeg er nok ikke den som trener mest eller hardest, og treningsopplegget mitt er verken spektakulært eller nytenkende.

Likevel er det kanskje noen som kunne tenke seg å se noen tall fra treningsdagboka så langt denne sesongen, og det finner dere her.

1. mai til 31. oktober 2014

Antall dager: 182
Antall reisedager (samlinger og konkurranser): 126
Antall økter: 271 (1,5 per dag – 10,5 per uke)
Antall sykedager: 3
Antall dager på ski: 46

Totalt: 520 timer
Minst: 68 – mai
Mest: 102 – juli
Snitt: 87 timer

Prosentfordeling intensitet:

88% i1
2% i2
6% i3
4% i4
1% i5

Antall timer ski: 107:40 timer (57:55 skøyting – 49:45 klassisk)
Antall timer rulleski: 175:06 timer (70:25 skøyting – 104:41 klassisk)
Antall timer løp: 173:30 timer