En siste opptur i 2013?

Publisert 28.12.2013 | Ukategorisert

Dette bildet er fra Sjusjøen i begynnelsen av desember i fjor, en liten stund før det løsnet for fullt inn mot Skandianvisk Cup på samme sted.

Så langt har denne sesongen vært tung, og 2013 ser ut til å bli et av mine dårligste år rent sportslig. Det har skjedd veldig mye positivt på andre områder, men i skisporet har jeg hatt bedre sesonger.

Det første rennet i 2013 gikk imidlertid veldig bra, da jeg vant det halvlange turrennet Pustertaler Skimarathon i Toblach, der Tour de Ski skal innom i løpet av den neste uka. Det siste rennet i 2013 blir et annet halvlangt turrenn, nemlig Romjulsrennet på Sjusjøen. Forhåpentligvis kan jeg avslutte 2013 som det startet, nemlig med en positiv opplevelse i nydelige omgivelser.

Selv om sesongen så langt har vært tung har jeg hele tiden hatt fremgang, og gjennom ti FIS-renn fra Beitostølen til Vuokatti hadde jeg jevn fremgang fra helg til helg og fra renn til renn. Det tar jeg absolutt med meg videre, og når jeg ser frem mot 2014 er ikke avstanden opp til gode plasseringer veldig stor. Jeg tror aldri det har vært så tett i norsk og internasjonal herrelangrenn, og da både straffes og belønnes man skikkelig for farten i løypa.

Etter ti renn på fire helger, mye reising og styr var jeg veldig sliten da vi kom hjem fra Vuokatti, noe de siste ti dagene har båret preg av. Hardøktene og konkurransene har vært under pari, og selv om julefeiringen har vært etterlengtet og veldig hyggelig kan det ikke stikkes under en stol at også det koster krefter.

For å finne tilbake til overskuddet, slik at jeg kan fortsette fremgangen fra Vuokatti, har jeg derfor gjort noen små grep i samråd med støtteapparatet.

Frem mot Romjulsrennet blir det et par rolige dager med lett trening, for å være 100 prosent sikker på at jeg ikke kjører meg helt ned i kjelleren. Romjulsrennet på Sjusjøen blir ei veldig god treningsøkt med like god konkurranse, ei treningsøkt der jeg får jobbet bra og lenge med de ulike teknikkene.

Etter den 23 km lange fellesstarten på Sjusjøen blir det derimot mange og korte økter som står på programmet frem mot konkurransene på Skellefteå og Piteå. Morgenøkter på èn til halvannen time og ettermiddagsøkter mellom 30 minutter og èn time, kombinert med jevn døgnrytme, riktig mengde søvn og mindre og flere måltider enn det har blitt i jula tror jeg vil gjøre susen.

Erfaringsmessig svarer kroppen bra på “samlingslivet”, og jeg har trua på at denne planen får meg på rett spor igjen. Etter å ha gjennomført dette skal overskuddet være på plass, både fysisk og psysisk, og med fortsatt fremgang i Skandinavisk Cup i Sverige kommer jeg til å kjøre den samme planen frem mot NM i Molde.