En “kort” oppdatering

Publisert 15.06.2014 | Ukategorisert

Bildet: Fantastiske treningsforhold på Sognefjellet, i både uvær og penvær.

Det hevdes at man skal holde hviledagen hellig. Tradisjonelt sett er søndager for langrennsløpere forbeholdt langturer i skog og mark, men i går gikk (les: løp) jeg mot strømmen, i dobbel forstand, da jeg ble med Golberg, Røthe og Kurland Olsen på en lang løpetur i området rundt Birkebeinerstadion.

I utgangspunktet er det spenning nok for en kjedelig langrennsløper å løpe langtur på en lørdag og IKKE på en søndag, men i går løp vi for sikkerhets skyld mot strømmen da vi til tider løp motsatt vei av deltakerne i Birkebeinerløpet. Unødvendig, vil kanskje noen hevde, men gleden vi så hos veteranløperne som ble heiet på midt inne i skogen motbeviste de påstandene.

Lørdagens langtur, og for så vidt dagens hviledag, markerer slutten på enda en god treningsuke i regi av trener Warlo og Team Veidekke Innlandet.

Søndag til fredag ble tilbragt på Krossbu og Sognefjellet, der det strengt tatt ikke er mye annet å gjøre enn å trene, spise og sove. “Train, eat, sleep – repeat” er kanskje en hakket mer spenstig beskrivelse av livet på samling, men uansett kommer man ikke unna at dette er grunnen til at man reiser på treningssamling.

Kombinerer man trening, hvile og mat med godt humør og like gode lagkamerater begynner man å se konturene av en skikkelig bra treningssamling, og det var nettopp det Team Veidekke Innlandet gjennomførte på Sognefjellet.

Planen bestod av mye rolig trening, tilpasset den enkelte utøvers treningsalder, et par kontrollerte hardøkter og noe generell styrke.

For min egen del betydde det forholdsvis mye trening, da jeg til tross for forferdelige resultater faktisk har trent veldig bra de siste årene. Når man trener mye gjelder det å holde tunga rett i munnen, men med bra tilgang på næring og stikkprøver av laktat underveis gikk det veldig fint.

Når det gjelder de kontrollerte hardøktene har jeg denne sesongen gått vekk fra å ha 100 prosent kontroll til enhver tid. Før har jeg alltid brukt pulsbelte på nøkkeløkter, men så langt denne sesongen har jeg bare hatt på meg pulsbelte én gang, og da var det noen andre som stod med pulsklokka i hånden. Så langt har jeg med andre ord trent utelukkende på følelse, noe som har fungert veldig bra. Enn så lenge har laktatmålingene vist at jeg har full kontroll selv uten pulsbelte, og kroppen ser ut til å respondere godt på “ukontrollerte” hardøkter og langturer.

Det siste vi var innom på denne samlingen var generell styrke og bevegelighet. Dette er to områder der jeg har MYE å gå på, og jeg kommer derfor til å legge inn ekstra fokus på dette i sommer. Det er aldri noen som har vunnet skirenn utelukkende på grunn av en sterk mage og god bevegelighet, men dette er små ting som legger til rette for å utnytte de større tingene, som kapasitet og rå styrke, enda bedre.

De siste fire-fem årene har jeg, på grunn av sykdom, stort sett startet med “blanke ark” hver eneste vår. Derfor har jeg vært nødt til å fokusere på de store tingene som O2-opptak, kapasitet og styrke. Denne sesongen startet jeg imidlertid sterkere og friskere enn noen gang, og da er det viktig å ta tak i andre ting som vil føre til fremgang.

For meg er teknikken en utfordring, og her spiller både generell styrke og bevegelighet en viktig rolle. Sammen med vår nye (og veldig flinke) assistent har jeg nå satt opp et program for generell styrke og fått sett på de viktigste tøyeøvelsene for meg, noe jeg gleder meg til å ta tak i.

Det fungerer bra på Team Veidekke Innlandet om dagen, og jeg gleder meg til hver samling og fellestrening. Neste fellestrenig er allerede på tirsdag, mens vi på fredag samles igjen til åpen samling på Skeikampen. Denne starter med testløp skøyting opp til Venabygdsfjellet, der jeg allerede nå har skumle planer om å slå fjorårets pers.

Time will show!